woensdag 13 juni 2012

Gewetensnood

Ik verkeer in gewetensnood.

Twee jaar geleden, tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika, heb ik met regelmaat verkondigd bepaald niet gecharmeerd te zijn van het spel van Oranje. Ik vond het allemaal veel te afwachtend, te fantasieloos en te resultaatgericht.

Liever met goed voetbal verliezen dan wereldkampioen met spel dat niet om aan te zien is, was mijn stellige overtuiging.

Nu het Nederlands Elftal Euro 2012 gestart is met een nederlaag, weet ik het niet meer zo zeker. De 29 doelpogingen duiden op aanvallend spel van Nederlandse zijde. Wat de intenties betreft, zou ik derhalve tevreden moeten zijn…

Kennelijk ben ik een minder groot voetbal-ethicus dan ik dacht. Zoals daags voor Nederland – Denemarken eigenlijk al was gebleken. Ondanks (bij vlagen) goed voetbal, eindigde de eerste oefenwedstrijd van mijn nieuwe pupillenteam in een 2-0 nederlaag. En was ik niet tevreden…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten