woensdag 20 maart 2013

Langetermijngeheugen

Mijn kleuterklas (1975/ 1976).
Ik heb een slecht geheugen. Een slecht langetermijngeheugen, om precies te zijn.

Het kortetermijngeheugen is oké. Hoewel mijn aantekeningen soms te wensen overlaten (of onleesbaar zijn), krijg ik nooit het verwijt iemand verkeerd te hebben geciteerd. Ik kan me zo’n verwijt in ieder geval niet herinneren.

Maar van hetgeen langer dan, pak ‘em beet, een jaar geleden is, kan ik me vaak bitter weinig herinneren. Waar anderen in geuren en kleuren vertellen over hun eindmusical, eerste feestje of examentijd, kom ik doorgaans niet verder dan een enkel detail. Een flard van een gesprek, een geur of een naam…



Kleuterschool


Vaak wéét ik dat iets gebeurd is, zonder dat ik het werkelijk terug kan halen. Zo wéét ik dat ik als kleuter ook al een paar jaar in Hoogezand gewoond heb. Ik weet het adres nog (Pluto 3), herinner me vaag iets van een tank op een pleintje (heb er in ieder geval een foto van) en weet dat ik er op de kleuterschool gezeten heb; waarschijnlijk in het jaar 1975/ 1976.

Maar welke? En wie mijn klasgenoten waren? Ik kan het me niet herinneren…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten