woensdag 19 september 2012

Onaangekondigde verkiezingen

Toen ik dinsdag naar het laatste lijsttrekkersdebat voor de Tweede Kamerverkiezingen keek, dwaalden mijn gedachten af naar de supermarkten van mijn schoonfamilie.

In de supermarktbranche worden regelmatig ‘beste winkel-verkiezingen’ gehouden. Deze gaan doorgaans gepaard met winkelbezoeken. Meer of minder deskundige bezoekers inspecteren dan de boel en geven vervolgens hun oordeel over de winkel.

Ik heb van dichtbij meegemaakt dat de komst van dergelijke ‘mystery guests’ ook weleens vooraf werd aangekondigd. In dat geval trok het supermarktpersoneel alle registers open. De kruidenierswaren werden nog maar eens gespiegeld, de appels werden opgepoetst en de schrobmachine maakte een extra rondje.

Campagne voerende politici doen niet veel anders. Tamelijk ongegeneerd zetten zij hun kwaliteiten (en mogelijkheden) gedurende enkele weken net iets dikker aan dan misschien fair zou zijn.

Eigenlijk zouden er onaangekondigde verkiezingen moeten zijn. Analoog aan de onaangekondigde winkelbezoeken.

Een utopie, vrees ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten