vrijdag 20 juni 2014

Achter het behang

Foto: Marc Jansen
Iedere ouder wil zijn kinderen wel eens achter het behang plakken. Ik ben daarin geen uitzondering.

Vorige week bijvoorbeeld vertelde ‘de oudste’ me bij thuiskomst dat haar telefoon gestolen was. Mijn eerste reactie: “Moet je maar zorgvuldiger met je spullen omgaan.”

Reactie 2: “Je krijgt geen nieuwe van ons.”

Een ander voorbeeld, een week eerder.

‘De jongste’ vond dat ‘ie nieuwe voetbalschoenen nodig had. En liet dat veelvuldig weten. Nogal dwingend bovendien. Zelfs op mijn werk was ik niet veilig. WhatsAppjes met vragen als ‘hoe laat kom je thuis?’ of ‘gaan we nog naar ..?’ werden niet geschuwd.

Ik reageerde door passief te blijven, geen nieuwe voetbalschoenen te kopen. En hem en passant toe te voegen een verwend nest te zijn.

Terugblikkend durf ik te stellen dat ik in beide gevallen anders/ beter had kunnen handelen. Dat ik olie in plaats van water in het vuur gooide.

Misschien niet zo gek dat ik geen vaderdagcadeautjes heb gekregen…

P.S. De telefoon van dochterlief is terecht.

18 Juni 2014 gepubliceerd in de HS-krant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten