donderdag 3 juli 2014

Bijtertje

Stelt u zich eens voor dat bij de WK-wedstrijd Italië – Uruguay een videoscheidsrechter geraadpleegd had kunnen worden?

Dat die videoscheidsrechter hetzelfde zou hebben geconstateerd als televisiekijkers over de hele wereld, namelijk dat Luis Suarez zijn tegenstander Giorgio Chiellini in de rug beet.

Dat Suarez rood zou hebben gekregen, Italië (met tien tegen tien) stand zou hebben gehouden en dat Suarez – hoofdschuldig aan de uitschakeling – ook in eigen land de gebeten hond zou zijn geweest…

Zou de oud-FC Groningen-speler zijn Italiaanse tegenstander dan ook gebeten hebben?

Ik denk het wel. Suarez neemt zich, vermoed ik, niet voor iemand te bijten. Hij slaat pas toe als het hem echt heet onder de voeten wordt. Wanneer zijn instinct het overneemt.

Als een ander vlucht of begint te huilen, te slaan of te schoppen, bijt Luis.

Het is dan ook naïef te veronderstellen dat Luis na negen interlands schorsing (en vier maanden niet trainen en voetballen) nooit meer zal bijten.

Er is maar één remedie: hij moet met gelijke munt terugbetaald worden. Even flink in de rug bijten. Zoals mijn moeder mij ooit beet. Met daarbij de mededeling: ‘weet je ook hoe het voelt’.

Want ook ik was een bijtertje. Toen ik 4 of 5 was.

Luis Suarez is 27.

2 Juli 2014 gepubliceerd in de HS-krant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten