donderdag 15 maart 2018

De Cirkel

Online winkelen wordt steeds populairder. Bij ons thuis ook. Zeker nu beide kinderen een bijbaantje hebben, gaat er bijna geen dag voorbij dat er niet een wit busje iets komt bezorgen.

Na mijn meest recente online aankoop viel me op dat ik bij het eerstvolgende internetbezoek vooral advertenties zag voor producten die op mijn zoektocht voorbij gekomen waren. Dat dit internetbezoek op de laptop plaatsvond, terwijl ik voor de online aankoop de telefoon gebruikt had, bleek daarbij niet relevant.

Het deed me sterk denken aan ‘De Cirkel’ van Dave Eggers, een boek dat ik las in 2014 – ik ben zo iemand die de aanschafdatum in het boek schrijft. In deze roman krijgt een jonge vrouw een baan bij De Cirkel, het machtigste internetbedrijf ter wereld. De persoonlijke e-mails van de gebruikers, hun sociale media, betalingsverkeer en aankopen zijn met elkaar verbonden door een universeel besturingsprogramma. Het uiteindelijke doel is het rondmaken van de cirkel, volledige kennis van elke burger hebben.

Hoewel dit verhaal is ontsproten aan iemands fantasie, zou ik iedere telefoon-/ internet-/ social media-verslaafde willen aanraden dit boek te lezen. Omdat Eggers ‘hersenspinsels’ en de werkelijkheid helemaal niet (meer) zover uiteen liggen…

En voor de niet-lezers onder ons: het boek is verfilmd. Met hoofdrollen voor onder anderen Emma Watson en Tom Hanks.

14 maart 2018 gepubliceerd in de HS-krant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten