donderdag 22 maart 2018

Ontdekkingsreis

Samen met collega’s van andere media en enkele bestuurders met de Harmanni 94 van het Nationaal Bus Museum over klei, zand en veen getoerd.

In het kader van een ‘ontdekkingsreis’ door de nieuwe gemeente Midden-Groningen, een ideetje van Marketing Midden-Groningen.

En een ontdekkingsreis was het. Dat met de naam Borgweg niet naar een borg maar naar het borgen tegen water – met links het Gorecht en rechts Fivelingo – verwezen wordt, was mij bijvoorbeeld totaal onbekend. Hesselinkslaan in Westerbroek kende ik evenmin. En ik wist ook niet dat het water in Borgmeren tot 22 meter diep is, er ooit een borg (Klein Martijn, een verwijzing naar de Martinitoren) in Harkstede stond en Scharmer een kruisherenklooster had.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat ‘we’ hier drieduizend jaar geleden al een Flevomeer hadden? Onbekend. Dat Lageland letterlijk het laagste plekje van de provincie Groningen is? Geen idee. Dat een (meanderende) weg óver de bodem van het riviertje de Fivel voert? Verbazingwekkend. Dat vijftien generaties boerden in boerderij Hoog Hammen (van ‘Hollands Hoop’). Wist ik niet. Dat de Fraeylemaborg, zoals het een echte Groninger borg betaamt, twee grachten heeft. Nooit erg in gehad.

Marketing Midden-Groningen en reisleider/ gids Jan Helmers worden bedankt. Ik weet bar weinig. Wat een trieste ‘ontdekking’.
Jan Helmers vertelt over de Fraeylemaborg. Foto: Marc Jansen

Woensdag 21 december 2018 gepubliceerd in de HS-krant

Geen opmerkingen:

Een reactie posten