woensdag 17 juli 2013

Tour de France

Ik herinner me analyses van Gerrie Knetemann op Radio Tour de France.

En hoe ik me, als ik op vakantie op de fiets (lekkere) broodjes en een krant – met alle klassementen! – ging/ moest halen, inbeeldde Laurent Fignon of Greg LeMond te zijn. Of dat handzame radiootje voor op het strand, een cadeautje van mijn vader, zelf een fanatiek volger van de Tour de France. Of de ‘Tour de Schans’, waarin mijn vriendjes en ik zo hard mogelijk door het dorp fietsten…

Zo lang ik me kan heugen, volg ik de Tour de France. Vroeger – zij aan zij met mijn vader – via de krant, op de radio en op de televisie, tegenwoordig via de krant, op de radio, op de televisie én via het internet.

Jargon


Voor een volger, zoals ik, is er weinig veranderd. Dacht ik. Aan het zo vertrouwde jargon – met kreten als chasse patate, op de kant zetten, een kwak geven, slechte benen hebben, linkeballen en een treintje – is echter zomaar het begrip lead-out man toegevoegd.

Een Engelse term in de Tour de France. Ik vind het niks.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten