donderdag 26 juli 2012

Discriminatie

Op de dag van de 94ste verjaardag van Nelson Mandela, gaan mijn gedachten terug naar een gesprek met de ouders van een klasgenootje van mijn dochter. Onderwerp was de aanstaande schoolkeuze van onze kinderen.

Deze – doodnormale, aardige – mensen vertelden onomwonden hun dochter niet naar een bepaalde school te laten gaan omdat op deze school te veel ‘allochtonen’ (ze gebruikten een ander woord) zouden zitten. Hoewel ik ze onmiddellijk niet zo aardig meer vond, ‘vergat’ ik tegengas te geven.

Zwak… Ik geeft het toe.

Zeker in relatie tot Nelson Mandela. Een man die niet minder dan 27 jaar achter de tralies doorbracht omdat hij zich – in woord – verzette tegen het apartheidsregime in zijn land.

Gelukkig werd Mandela in februari 1990 vrijgelaten en werd hij enkele jaren later zelfs de president van Zuid-Afrika. Maar discriminatie bestaat nog steeds…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten