donderdag 29 mei 2014

Europa

Foto: dr. Aletta Jacobs College/ Wob Claus
Sinds ik mag stemmen, heb ik altijd gestemd.

De vorige week gehouden verkiezingen voor het Europees Parlement heb ik echter aan mij voorbij laten gaan. En gek genoeg voel ik me daar helemaal niet schuldig over.

Misschien ontbreekt dat schuldgevoel wel omdat we op microschaal wel ‘aan Europa hebben gedaan’. We hadden vorige week namelijk een logĂ©, een donderdag 14 jaar geworden Duitse. Gevolg van de internationale uitwisseling tussen het dr. Aletta Jacobs College en het Otto Hahn Gymnasium uit Geesthacht.

Deel uitmakend van een van de 21 gastgezinnen, ervoer mijn dochter dat er weliswaar verschillen zijn – ‘op onze school is alles zo grijs’, verzuchtte ons logeetje bijvoorbeeld – maar vooral ook heel veel overeenkomsten. Een Duits meisje van 14 heeft dezelfde interesses, probleempjes en eigenaardigheden als een Nederlands leeftijdsgenootje.

Ook leerde ze hoe gemakkelijk het is een woordje over de grens te spreken; opmerkelijk genoeg hebben we de hele week Engels in plaats van Duits gesproken.

Maar de allerbelangrijkste les die ze (we) leerde(n) is dat het goed is gastvrij te zijn. Dat het ‘I think I must cry’ bij vertrek onbetaalbaar is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten