woensdag 28 november 2012

Foto van een boom

Op één van de Belgische tv-zenders was onlangs ‘Anton Corbijn Inside Out’ te zien.

Deze documentaire over de Nederlandse fotograaf Anton Corbijn, wereldberoemd door zijn foto’s van onder meer U2 en Depeche Mode, inspireerde me anders te kijken naar de dingen om me heen.

Tijdens een van mijn wandelingen (met hond en camera) viel mijn oog op een heel normale boom. Rondom de boom, in het groene gras, in een bijna perfecte cirkel veel gevallen, roestkleurig blad.

Een prachtig plaatje.

De foto die ik vervolgens maakte, was echter niets meer en niets minder dan een kiekje. Een alledaagse foto van een… boom. Als in een brochure van een kwekerij.

In één ding slaagde ik wel. Corbijn vindt technische perfectie minder belangrijk dan, of zelfs ondergeschikt aan, expressie en sfeer. Foto’s hoeven van hem niet 100 procent scherp te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten