donderdag 23 april 2015

Gezond kleurtje


Normaal zou ik het persbericht over de derde Nationale Huidkankerdag (vrijwel) ongelezen verwijderd hebben. Niet lokaal genoeg.


Het bericht kwam echter twee dagen nadat ik bij het voetbalveld collega (op afstand) D. trof. Ik wist, dankzij Facebook, dat hij heel recent enkele malen in het ziekenhuis opgenomen was. Maar wat hem mankeerde, was mij onbekend.

D. vertelde dat een 'raar plekje', een moedervlek, een melanoom, een vorm van huidkanker, gebleken had. Een plekje derhalve dat verwijderd moest worden. Zoals later, nadat nog wat 'slechte cellen' gevonden waren, ook de lymfeklieren in de oksel weggehaald moesten worden. Turend naar de zon verzuchtte hij vervolgens dat hij zich eigenlijk al weer in zou moeten smeren. "Factor 30", voegde hij eraan toe…

Dermatoloog dr. Jorrit Terra bevestigt dit in het (nu aandachtig gelezen) persbericht. "Het is essentieel om je vanaf jonge leeftijd goed te beschermen tegen de zon, elke keer dat je verbrandt is er één te veel. In de meeste gevallen komt de schade die in jongere jaren is opgelopen op latere leeftijd tot uiting."

Toen ik zaterdag terugkeerde van een dagje langs de lijn, had ik een tikkeltje verbrand voorhoofd. Inmiddels is de 'brand eruit getrokken' en heb ik gewoon een bruine kop. Een gezond kleurtje, zou je zeggen…

Nationale Huidkankerdag is op zaterdag 30 mei. Mensen kunnen die dag gratis hun huid laten controleren op eventuele verdachte plekjes. Inschrijven kan op www.huidkankerdag.nl.

Woensdag 22 april gepubliceerd in de HS-krant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten