donderdag 11 december 2014

Adoratie

Zoals zoonlief ze van Messi en Ronaldo heeft, en dochterlief van allerlei rijkelijk getatoeëerde zangers, rappers en voetballers, had ik vroeger ook posters van mijn idolen aan de muur.

En waar voetballertjes van nu à la Ronaldo hun passen tellen en wijdbeens gaan staan voor ze op doel schieten, deden wij de sterren van toen ook na.

Ik herinner me dat ik mijn veters op z'n Maradona's strikte (om de enkels), mijn shirt als Mario Been droeg (achter in, voor uit het broekje), serveerde als John McEnroe (standbeen parallel aan de baseline) en aan het net als Boris Becker naar ballen dook.

Blinde adoratie, denk ik. Die vooral ook zichtbaar was in mijn schoolagenda. Iedere mooie foto van Diego Maradona, Mario Been, Yannick Noah, Boris Becker en John McEnroe werd uitgeknipt en ingeplakt.

Wanneer die adoratie verdween?

Nadat Gabriela Sabatini de plaats in mijn agenda innam van haar landgenoot Maradona, denk ik.

En ik, waar het de andere sekse betrof, stille aanbidding bleek te prefereren boven openlijke adoratie.

10 December 2014 gepubliceerd in de HS-krant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten